Houzz Logo Print
jetteny

Tips til spiselig have

Jette N
il y a 8 ans

Jeg vil rigtig gerne have en spiselig have, men har ikke super grønne fingre. Derfor kunne jeg godt bruge nogle tips til hvilke grøntsager/frugter jeg skal gå efter. Hvad gror nemt, er nemt at holde og afgiver store mængder?

Hunters Hill Garden · Plus d'infos

Commentaires (7)

  • Trine Nyborg
    il y a 8 ans

    Gulerødder, radiser og jordbær er de tre eneste ting jeg nogensinde har haft succes med at få til at gro. Det kommer selvfølgelig meget an på, hvornår på året du vil i gang med haven og om du har drivhus.

  • Jette N
    Auteur d'origine
    il y a 8 ans

    Har ikke desværre noget drivhus og tænker at begynde her til foråret. Jeg har cirka 10-12 kvadratmeter jeg kan bruge på mit haveprojekt, så regner med at have en del foreskellige afgrøder.

  • Mikkel Andresen
    il y a 8 ans
    Dernière modification :il y a 8 ans

    Gulerødder kan jeg også skrive under på er nemme at få til at gro!

  • PRO
    Carsten Juul
    il y a 8 ans

    Jeg har netop læst dit spørgsmål. Det er let at dyrke rodfrugter som: Gulerødder, Rødbeder, Persillerod ,Pastinak. Du skal lige have styrpå gulerodsfluen, nogle har held af at sætte løg/porre i mellem eller i hver anden række. Porre og Selleri er også lette at dyrke blot du har en god og nærringsrig jord eller er flink til at give gødning. Spinat er let at dyrke, hvis du vælger New Zelandsk spinat sår den sig villigt så har du den igen til næste år. Salat vil jeg foreslå at du sår jævnligt, jeg selv sår til ca. 1 m. hver anden uge i drivhuset og planter det så ud når planterne er store nok, på den måde bruger vi stort set det hele. Persille så meget øverligt i jorden og ikke før det er godt varmt, omkring Sct. Hans.

    Hindbær er lidt pladskrævende, men jeg har stort held med at plante 3-5 planter i et stort plantehul, så vokser de op som en busk det er nemt. Husk at prøve de gule Hindbær de smager eventyrligt.

    De amerikanske Blåbær er surbunds planter, og klæder Rhododendron rigtig godt, de har bær når rhododendron er færdige med blomstringen og så får de en flot efterårsfarve. Tyttebær kan bruges som bunddække i surbundsbedet. På denne måde forlænger du aktiviteten i surbundsbedet, og begge dele smager godt og kan bruges til mange ting.

    Glem ikke Rabarber de kan stå ritgtig mange steder, bare de for en god jord at vokse i.

    I dag har jeg plukket Aronia bær, de voksen alle steder, stiller ikke særlige krav til jorden, de har flere fordele, tidlig udspring og blomstring, flotte sorte bær i store mængder nu, og så efterårsfarven

  • Jette N
    Auteur d'origine
    il y a 8 ans

    Tusind tak for kanon gode svar både Carsten og Henrik. Super godt at høre fra nogle der faktisk ved hvordan man gør- I nævner en masse forskellige grøntsager, hvilket jo er lækkert med lidt forkskelligt. Mit spørgsmål er dog, hvorvidt jorden og de andre grøntsager kan tåle at blive tæt dyrket med mange forskellige grøntsager eller om det er bedre måske at holde sig til en eller to forskellige, som sås og modnes på nogenlunde samme tid. Hvad er jeres forslag?

  • PRO
    Carsten Juul
    il y a 8 ans

    Hej Jette

    Du har helt ret når du siger at man ikke kan dyrke de samme grønsager på det samme sted år efter år. Hvis du har højbede kan du jo skifte jorden ud i 20-25 cm dybde, og blande det med f.eks. kompost, enten fra egen have eller fra genbrugspladsen. det gør du bedst her om efteråret når du har høstet. Det er vigtigt at du gør det i efteråret fordi kompost kan være stærk rent gødningsmæssigt, når du så gør det nu får "jorden gasset af" og du kan jo altid tilføre gødning om foråret hvis det er nødvendigt. Hvis du har flere højbede kan du evt. braklægge det ene og så f.eks. Tagetes i det, hvis du så flytter afgrøderne en tak hvert år skulle det kunne gå. I øvrigt er der rigtig meget god lekture om emnet. En "bibel" for mig er: Den Selv-forsynende Have af John Seymour"

France
Personnaliser mon expérience à l'aide de cookies

Houzz utilise des cookies et d'autres technologies de suivi similaires pour personnaliser mon expérience utilisateur, me proposer du contenu pertinent et améliorer ses produits et services. En cliquant sur « Accepter », j'accepte l'utilisation des cookies telle qu'elle est décrite plus en détail dans la Politique d'Utilisation des Cookies de Houzz. Je peux rejeter les cookies non essentiels en cliquant sur « Tout rejeter » ou « Gérer mes préférences ».